Blijf op de hoogte! Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Dit zijn de mensen die jouw koffie maken

Een stevige espresso, een perfecte latte of een simpele filterkoffie: velen beginnen de dag niet zonder een kop koffie. Nederlanders staan in de top 10 van de landen die gemiddeld de meeste koffie drinken: zo’n 2,2 kop per dag. Dat is 1 procent van de wereldconsumptie. Dit klinkt misschien niet veel, maar voor een klein land is dat aanzienlijk. Gemiddeld 30 miljoen koppen per dag!

Maar wie maakt dit ochtendritueel eigenlijk mogelijk? Dat is je partner die de koffie voor je laat doorlopen, de barista die een bloempje van melkschuim op je cappuccino tovert, de winkelier die jouw favoriete blend aanbiedt, zakenlui die jouw koffie verhandelen en de boer natuurlijk, die de koffiebonen verbouwt.

In de keten van boon tot barista draagt iedereen bij aan jouw bakkie. Maar de miljoenen koffieboeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika verdienen maar bar weinig. Dat moet anders, vindt Fairfood.

De meeste koffieboeren leven namelijk onder de armoedegrens. Deze ondernemers hebben geen leefbaar inkomen, zijn vaak genoodzaakt om geld te lenen en kunnen geen investeringen doen om de productie op te schroeven en te verduurzamen. En dat terwijl de koffiewereld een miljardenindustrie is. Dagelijks worden er wereldwijd zo’n 2,25 miljard koppen koffie gedronken. De koffieconsumptie groeit ook nog eens met 2,5 procent per jaar.

Fairfood sprak onder meer met de Indonesische Aning Mesugah, die samen met haar familie een uitgestrekte koffieplantage op het eiland Sumatra bezit. De helft van de grond verpacht ze aan kleine koffieboeren. Ze spreekt hen regelmatig en vertelt: ”Ik voel me vaak verdrietig als ik met de boeren praat. Ze krijgen iets meer dan een euro voor een kilo koffie, en proberen de tijd tussen de twee oogsten per jaar te overbruggen met leningen.” Volgens haar hebben de boeren extra geld nodig, zodat ze kunnen investeren in kennis, betere planten en productietechnieken. Alhoewel ze van mening is dat deze centen niet uit de portemonnee van de consument moeten komen. “Jullie betalen al teveel voor de koffie als je kijkt wat de koffieboer eraan overhoudt”, zegt ze. “De keten moet eerlijker verdeeld worden. Dat kan alleen als de koffieconsument meer inzicht krijgt in hoe een kop koffie tot stand komt.”

Meer interviews lees je op deze pagina.