Blijf op de hoogte! Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Koffiemerken en keurmerken in actie, dit bieden ze

Koffieboeren die aangesloten zijn bij Max Havelaar hebben zich verenigd in een coöperatie, die een fairtrade-certificaat bezit. Deze koffieboeren ontvangen een minimumprijs voor hun koffie (tenzij de wereldmarktprijs hoger ligt, dan krijgen ze die) indien ze voldoen aan een reeks sociale voorwaarden en milieucriteria. Ook ontvangen de boeren een premie bovenop de prijs, die bijvoorbeeld uitgegeven wordt aan activiteiten om de productiviteit te verhogen.

Utz Certified en Rainforest Alliance zijn duurzaamheidskeurmerken die je ook terugvindt op diverse merken koffie, pads en cups in de supermarkt. Utz Certified en Rainforest Alliance zijn keurmerken die geboren zijn vanuit de voedingsindustrie, en richten zich op duurzame landbouwmethoden, betere werkomstandigheden en zorg voor de natuur. Boeren moeten voldoen aan een reeks sociale en milieucriteria. Sinds 2018 zijn deze twee keurmerken gefuseerd, hoewel je de logo’s nu nog los van elkaar tegenkomt.

Bio-keurmerken zijn keurmerken voor biologisch gecertificeerde koffie. Het EKO-keurmerk en Europees keurmerk voor biologische landbouw stellen strenge milieueisen. Zo mag er geen chemische bestrijding en kunstmest te pas komen aan de koffieteelt. De focus ligt vooral op het behoud van natuur en milieu. Demeter is het keurmerk voor biologisch-dynamisch verbouwde koffie.

Naast een rits keurmerken zijn er ook duurzaamheidsinitiatieven bij de koffiebedrijven zelf. Zo heeft Starbucks zijn eigen standaard voor kwaliteit en duurzame productie: Starbucks’ Coffee and Farmer Equity Practices (C.A.F.E.).

Nespresso (Nestlé) heeft de AAA-richtlijnen opgesteld met het keurmerk Rainforest Alliance. Eind 2013 was 84 procent van Nespresso’s koffie afkomstig van dit programma, waar 62.000 boeren uit acht landen aan meewerkten. Dit met het doel om de productie te verduurzamen, de kwaliteit te verbeteren en de levensstandaard van de boeren te verhogen.

Fairfood is blij met de goede intenties van de bovengenoemde keurmerken en duurzaamheidsprogramma’s van bedrijven om de koffieboeren uit de armoede te trekken. Toch is het nog niet genoeg; de impact van keurmerken en duurzaamheidsprogramma’s zijn niet altijd toereikend, zo meent ook de Wageningen Universiteit. Ook zijn er nog een heleboel koffieboeren die niet aangesloten zijn bij duurzaamheidsinitiatieven. Daarom wil Fairfood een leefbaar inkomen voor de koffieboeren op de agenda krijgen: bij alle koffiebedrijven en keurmerken.