Blijf op de hoogte! Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wie doet er mee

Bocca Coffee

Onze reis begon bijna twintig jaar geleden in Ethiopië, toen onze oprichter Menno op een heuvel stond met prachtige koffiestruiken, vol rijpe rode bessen. Menno werkte destijds als handelaar in biologische sesamzaad in Ethiopië waar hij in aanraking kwam met koffie. Hij was onder de indruk van het land, de kwaliteit koffie en vroeg zich af waarom deze kwaliteit niet in Nederland beschikbaar was. Hij besloot hier iets aan te doen.

Vanuit liefde voor kwaliteit en eerlijke handel begon hij Bocca Coffee. In eerste instantie vanuit een kleine garage (omgetoverd tot branderij) in de Jordaan, maar al gauw groeide Bocca uit tot een serieuze speler in de koffiebranche met nu een eigen branderij in Dronten en een espresso bar-trainingsruimte-school of coffee op de Kerkstraat in Amsterdam.

Lees meer
Gosling

Wij zijn koffiebranders uit Amsterdam die onze koffiebonen zoveel mogelijk direct bij de boer inkopen. Doordat wij de koffie direct van hen afnemen, kunnen wij de boeren een betere prijs geven voor hun koffie, zonder dat dit leidt tot een hogere prijs voor de afnemer van onze gebrande koffiebonen.

Wij bezoeken met regelmaat de plantages waar onze koffie vandaan komt. Samenwerking leidt niet alleen tot betere koffiebonen, maar door een betere beloning dragen wij ons steentje bij aan de leefomstandigheden van de betreffende koffieboeren, zodat zij in staat zijn hun kinderen een betere toekomst te geven.

Het klimaat is voor ons enorm belangrijk. In Indonesië zagen wij dat er veel koffie verloren gaat omdat er veel te veel regen valt in periodes die normaal geheel droog horen te zijn. Wij proberen ons steentje bij te dragen door met een koffiebrander te werken die bijna de helft van zijn hitte hergebruikt, waardoor er minder warmte verloren gaat.

In Oeganda werken wij samen met 152 kleine koffie families, waarvan ruim 100 vrouwen, die in coöperaties hun koffie verbouwen en bewerken. Onze focus daar ligt op het verbeteren van de kwaliteit van de koffie en de leefomstandigheden van deze families. Zo organiseren wij in Nederland evenementen, waarbij we schoolattributen verzamelen voor de kinderen, en helpen we bij het bouwen van een droogruimte voor de groene koffie.

Lees meer
Branderij Luijendijk

Branderij Luijendijk roostert zorgvuldig geselecteerde koffie uit origine direct op smaak voor koffieliefhebbers.
Wij geloven dat we, door nauw contact te houden met al onze partners en klanten, een perfecte koffiebelevenis kunnen neerzetten waar iedereen van profiteert. Zo wordt koffie veel meer dan een snel bakkie op kantoor, op de bank of op het terras: het wordt een onderdompeling in de wereld van de koffie. Dit betekent meer begrip en waardetoekenning aan het prachtige product dat de koffieboeren produceren. Ons doel is eerlijkere en gelijkwaardigere handel, met meer keus voor onze partners en iedereen die onze koffie drinkt!

Lees meer
Wakuli

Wakuli versterkt kleinschalige koffiecoöperaties en creëert daarmee een level playing field in de koffieketen tussen boer en consument. Vervolgens bieden ze de coöperaties waarmee ze samenwerken een podium in Europa door direct trade met partners en consumenten te faciliteren. Wakuli gelooft in een betaalbaar en transparant kopje specialty koffie voor iedereen. Zolang de boer maar echt profiteert. “Deze boodschap heeft een podium nodig, de wakecupcall-campagne draagt hier mooi aan bij.”

Lees meer
Deventer Koffie

Deventer kwam met een wel heel bijzonder initiatief: Koffie met Social Return. De stad startte een eigen direct-trade koffielijn met twee koffieboeren-coöperaties in Uganda. De bonen worden rechtstreeks bij de koffieboeren ingekocht voor een faire prijs. In Deventer wordt de koffie vervolgens gebrand en gedronken door bedrijven, organisaties en het bredere publiek. De verkoopopbrengst wordt teruggesluisd naar Uganda, want eerlijk is eerlijk. Met deze opbrengst worden Ugandese jongeren getraind om een eigen bedrijfje in de koffieketen te starten.

Lees meer
80 Days

In 2015 werden Ben en Linda Kostwinder geconfronteerd met de werkloosheid in Nepal. Ze zagen hoe (vooral) veel mannen noodgedwongen hun famielies achterlieten en naar het buitenland vertrokken om werk te zoeken. Al snel zeiden ze hun baan in Nederland op, en gingen ze terug naar Nepal om zoveel mogelijk banen te creëren.

Dat doen zij in de koffiesector met 80 Days, een biologische koffie. Ze werken met enthousiaste boeren, die met goed onderwijs, hooggekwalificeerde koffie voor de export produceren. De boeren krijgen een eerlijke prijs en delen mee in de winst die op de koffie wordt gemaakt.

Lees meer
Roast Factory
De Roast Factory is een Haagse koffiebranderij die zich richt op het maken van de “beste” koffie.
Voor eigenaar Stefan Coster is de “beste” koffie veel meer dan alleen de lekkerste. Over smaakt valt per slot van rekening niet te twisten. Toch? Hij koopt zijn koffies direct in bij de boeren en betaalt ze een eerlijkere prijs.
“Ik vind het vooral belangrijk dat iedereen die mijn koffie serveert, weet waar het product vandaan komt en snapt wat een moeite het kost om van zo’n mooi besje uiteindelijk een koffieboontje te maken. Ik lever wekelijks mijn vers gebrande koffie uitsluitend in Den Haag op mijn bezorgfiets. Op deze manier heb ik wekelijks contact met mijn afnemers en kan ik meteen kijken wat er goed of eventueel fout gaat.”
“Hoe meer mensen begrijpen dat koffie niet zomaar een bakkie pleur is, hoe beter! Koffie komt helemaal vanaf de andere kant van de wereld terecht in ons kopje. Om 10 kilo koffie te maken, moeten er 100 kilo koffiebesjes geplukt worden. Voor die 100 kilo is een boer minimaal een hele dag aan het plukken. Zou jij dat doen?”
Lees meer
Badeta
Badeta is een Amsterdamse koffiebranderij uit de Pijp. Oprichters Tomas en Joost zijn altijd opzoek naar de mooiste koffies en halen deze bij de boer zelf. Door op de plantage al met experimenten aan de slag te gaan kunnen ze vroeg in het proces het verschil maken. Dit leidt tot hechte relaties met de boer, een eerlijkere prijs, en investeringen die het verwerken van de koffie naar een hoger niveau tillen. 
Lees meer
Henry’s Coffee

Henry’s Coffee is een jonge koffiebranderij in Amsterdam die ontstaan is uit passie voor koffie. Als koffie-liefhebber vindt oprichter Mitch het belangrijk dat de koffie op een eerlijke manier verhandeld wordt. Wij bieden specialty coffee aan waarbij je naast een mooie unieke smaak, ook extra informatie over de boer en zijn plantage te weten komt!”

Lees meer
This Side Up

This Side Up werkt uitsluitend met lokale, ondernemende koffieboeren en helpt ze hun koffie zelf te verbeteren en te verhandelen, in plaats van in de greep van andere merken te zijn. Deze simpele verandering maakt ze onafhankelijk en zorgt ervoor dat ze tot wel twee keer zoveel voor hun koffie krijgen als de Fairtradeprijs. Hoezeer wij als importeur ook proberen de keten recht te trekken door transparant en gelijkwaardig met boeren te werken, onze boodschap reikt niet altijd tot de eindklant. Wat Fairfood doet met deze campagne is niets minder dan een noodzakelijke oproep om niet alleen het bestaan van de koffieboer, maar ook simpelweg ons kopje koffie te redden – wij zijn trots om hier deel van uit te maken!

Lees meer
Keen Coffee

Als klein bedrijf wil Keen altijd een zo groot mogelijke impact maken om de koffiewereld in positieve zin te veranderen, maar samen met Fairfood en andere ambassadeurs kunnen we de krachten bundelen om zo écht meer mensen bewust te maken van eerlijke en kwalitatief goede koffie.

Lees meer
Nordkapp Coffee

Nordkapp probeert zoveel mogelijk koffie transparant aan te kopen. Dat betekent dat wij weten wie de boer is die die koffie verbouwt en dat het duidelijk is hoe de tussenhandel verloopt. In onze espressobar (onder onze koffiebranderij) willen wij dat ook graag aan onze gasten vertellen. Wij vinden het belangrijk dat je die funky koffie proeft die de koffieboer met liefde heeft geplukt en die door ons met liefde is gebrand en gezet. Koffie die graag gedronken wordt, die je proeft, die smaakt naar meer.

Lees meer
Good Beans

Als Good Beans willen we ervoor zorgen dat mensen het verhaal achter de koffie horen en dat ze eerlijke koffie krijgen. We halen onze koffie rechtstreeks uit Rwanda en handelen daar met lokale boeren. Koffie is het allerlekkerst als het van één plek komt – het maakt uit voor de smaak of de koffie in de bergen is gegroeid of vlakbij de zee. In onze koffiebar op de Binnen Oranjestraat 4 in Amsterdam vertellen we je graag alle mooie koffieverhalen. Omdat we aandacht willen vragen voor het prachtige product dat koffie is, hebben we de koffie die we zelf branden “Fucking Strong Coffee” genoemd en zit deze in een fraai rood blik. Valt lekker op, toch? Rood is de kleur van aandacht en ook van alarm, want we hebben samen nog veel te doen om koffie echt eerlijk te maken.

Lees meer
BOOT

Verantwoord genieten van kwaliteitskoffie is de basis van alles wat BOOT doet. Wij vinden het belangrijk dat je kunt genieten van een goede kop koffie. Maar daarvoor moet je ook zeker weten dat het goed zit, en dat die kop koffie eerlijk tot stand is gekomen.

Dat betekent dat wij gedetailleerde informatie wensen over de herkomst en plantage van de ongebrande koffiebonen. Daarnaast beschikken we over sociaal-culturele informatie in het gebied, zoals de leefomstandigheden van de koffieboeren, werknemers en de lokale bevolking. Wij vinden het belangrijk dat de koffieboeren eerlijk worden beloond en daarom kopen wij zoveel mogelijk rechtstreeks bij de boer in.

Wij hechten veel waarde aan goede koffie en daarom roosteren wij dagelijks de koffiesoorten in onze eigen koffiebranderij in Amersfoort. Trots zijn wij op het feit dat er zoveel mensen zijn die onze passie delen en geven om sociaal verantwoorde en duurzame kwaliteitskoffie.

Lees meer
Restaurant Instock

Restaurant Instock zet voedselverspilling letterlijk een figuurlijk op de kaart. Onze chefs maken de meest creatieve gerechten van voedsel dat anders verspild zou worden. Denk aan een rijpe mango, een broccoli met een schoonheidsfoutje of overschotten van vlees en vis. Met deze producten is helemaal niets mis. Daarom geven wij in onze restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht opnieuw waarde aan deze producten. Op deze manier willen wij op een leuke en positieve manier bijdragen aan de bewustwording rondom voedselverspilling.

Wij kunnen geen koffiebonen redden van de verspilling, daarom kiezen wij voor een eerlijk alternatief: Moyee koffie. Het doel van Moyee is om een 50/50 balans tussen koffieproducenten en koffiedrinkers te creëren. Met hun missie ‘Fairtrade 2.0’ probeert Moyee eindelijk de koffieketen te herstellen. Dat is wel zo (h)eerlijk.

Lees meer
Stean’s Beans

Ik ben opgegroeid in Kenia, waar tragisch genoeg het overgrote deel van de bevolking in armoede leeft. In 2015 had ik het geluk dat ik in contact kwam met koffieboeren in Rwanda, waarbij ik hen hielp om de kwaliteit van hun oogst te verbeteren. Daar ontwikkelde ik voor mezelf de behoefte om deze boeren te blijven ondersteunen en ik ben ze dan ook elk jaar blijven bezoeken om te helpen waar het maar kon. Later ben ik mijn branderij, Stean’s Beans, begonnen zodat ik die groep boeren in Rwanda kon blijven helpen. Mijn doel is om dit jaar hun oogst van hen af te nemen en ze daarnaast 50% te geven van de winst die ik daarmee maak. Help je me mijn groep boeren uit de armoede te tillen?

Lees meer
Kinti

Kinti Café is een nieuw, duurzaam koffiebedrijf, dat de oneerlijke koffieketen ten goede wil veranderen. Wij geven de koffieboer graag de beste prijs voor hun koffie van topkwaliteit en willen positieve impact realiseren in hun gemeenschap. Daarom werken wij rechtstreeks samen met een inspirerende koffiecoöperatie in Colombia, die in totaal 200 koffieboerfamilies telt. Wij zien hen als langetermijnpartners en de handel bedrijven we direct met hen, zonder dure tussenschakels en 100% transparant. Samen met onze boeren ontwikkelen we een eerlijke koffieketen, waarin de koffieboer weer kan verdienen aan zijn koffie. Daarvan worden we allemaal beter. Sluit je aan en doe ook mee als klant: geniet van onze bijzondere koffie en maak eerlijke koffie weer de norm!

Lees meer
De Koffieschool

De Koffieschool is een kenniscentrum voor iedereen die meer wil leren over koffie en koffiezetmethodes. Wij geven workshops en trainingen aan zowel koffieprofessionals als koffieliefhebbers zodat iedereen het beste uit zijn of haar bonen kan halen. Wij vinden het heel belangrijk dat koffie door iedereen in de koffieketen met respect behandeld wordt. Een koffieboon die met zorg is geplant dient met zorg te worden behandeld. En daar dient iedereen in de productieketen zijn vruchten van te plukken. Zowel de boer die een eerlijke prijs krijgt als de consument die daar lekkere koffie voor terug krijgt. Er is een stijgende vraag naar goede koffie, maar de koffieproductie dreigt alleen maar af te nemen door onder andere de gevolgen van klimaatverandering. Om dit te voorkomen dient iedereen in de koffieketen een steen bij te dragen, van boer tot consument. Ons doel is om de kennis te delen. We willen onze deelnemers handvaten bieden om keuzes te maken die een bijdrage leveren op het gebied van duurzaamheid. Dit sluit naadloos aan bij het doel van #WAKEcUPCALL. Daarom sluiten wij ons hier graag bij aan.

Lees meer
Tonny Gitonga

Barista Tonny Gitonga wil kwaliteitskoffie op de kaart zetten in Kenia. Jonge boeren laten koffieplanten links liggen, omdat ze te weinig opbrengen. Hij heeft een plan om daar verandering in te brengen.

Gepureerde druiven. Gefilterde melk met limoensap. Huisgemaakte kamille-extract. Die ingrediënten voegt Tonny Gitonga (27) toe aan een perfect bereide espresso. Plus een vleugje magie van de maestro om zijn zelf bedachte signature drink te completeren. Tonny was in Nederland om de eer van Kenia te verdedigen bij het World Barista Championship in Amsterdam. Hij was speciaal twee weken eerder gekomen om elke dag van vroeg tot laat te oefenen op de Black Eagle, de Rolls Royce onder de espressomachines. Bij filialen van 30 ML en Starbucks mocht hij speciaal daarvoor langskomen. Eigenlijk is het een pas-de-deux, zegt hij, tussen barista en het apparaat. “Je kunt alles tot in de finesses aanpassen. Twee verschillende temperaturen instellen, de tijd dat het water door de gemalen koffie stroomt. Zo creëer je totale controle voor het perfecte kopje koffie”, vertelt hij. “In heel Kenia is nergens zo’n machine te vinden. Ik wil alles optimaliseren waar ik zelf invloed op kan hebben. Ik werk normaal gesproken op grotere hoogte, dan is alleen al het kookpunt van het water anders.”

Tonny’s grootvader was koffieboer. “Koffie heeft het schoolgeld van mijn moeder betaald, zegt ze altijd. In de jaren ’70 leverde koffie nog genoeg op. Nu niet meer. De kosten van levensonderhoud zijn omhooggegaan, de koffie-inkomsten niet. Ik heb het vak geleerd van de eigenaar van de koffiebar waar ik werk. Als kind liep ik de hele dag achter mijn opa aan, maar ik vroeg niet wat hij precies deed. Daar heb ik spijt van. Veel van de trends van nu komen voort uit oude tradities. Ik herinner me dat mijn grootvader met een speciaal apparaatje de koffie ‘doordrukte’ als hij koffie zette. Eigenlijk verschilt die methode niet zoveel van alle exclusieve koffieapparaten nu.”

De meeste koffie in Kenia wordt nog steeds verbouwd door kleinschalige boeren. “Ze weten niet eens hoe hun eigen koffie smaakt, want ze verkopen de vers geplukte bessen en zien daarna hun koffie nooit meer terug. Als de koffie eenmaal gedroogd en gebrand is, kunnen ze zelf die koffie niet meer betalen. Ze drinken oploskoffie, die misschien wel uit Kenia vervoerd is naar Europa, daar gemalen en in de verpakking gedaan en toen weer op de boot terug is gegaan naar Kenia.” Doodzonde, vindt Tonny. “Een goede koffiebes is de basis van alles. Hoe jouw koffie in Nederland smaakt, wordt bepaald op de boerderij waar-ie vandaan komt. Het hele proces van wassen, drogen, branden verandert niks aan het wezen van de bes.”

Tonny gebruikt tijdens zijn meesterproef koffie van een boerencoöperatie die zich Kushikamana noemt, ‘verbinding’ in Swahili. Voor de kenners: deze koffie heeft een cupping score van 93. De hoogste score is 100, vanaf 80 mag je de koffie ‘specialty coffee’ noemen. De boeren van Kushikamana willen niet meer onzichtbaar zijn, maar een connectie maken met de koffiedrinker. Ook in Kenia, met name in hoofdstad Nairobi, groeit namelijk de belangstelling voor kwaliteitskoffie, ambachtelijk geteeld en bereid. Je kunt er ook een erkende opleiding volgen tot barista en er carrière mee maken. Tonny: “De beste koffieschenkers worden gescout en gaan werken in hotels In Abu Dhabi, Koeweit en Qatar. Daar krijgen ze meer waardering dan in Kenia.”

Naast een tekort aan mensen die weten op welke temperatuur ze een perfecte kop koffie schenken, is er nog een bedreiging voor de opkomende koffiecultuur van Kenia: jonge boeren zijn de bonen zat. “Ze erven de struiken van hun grootouders, maar ze weten niet wat ze ermee aan moeten. Wat doe je bijvoorbeeld als het regenseizoen later begint? Je moet de koffieplanten begrijpen om daarop in te spelen. Ze stappen over naar thee of maïs, want dat zijn makkelijkere gewassen, of verkopen hun grond aan een projectontwikkelaar. Er is veel vraag naar bouwgrond, vandaar.”

Tonny heeft daarom een plan om de koffie te redden. Hij wil een nieuwe generatie barista’s opleiden, en die direct koppelen aan jonge boeren. “Mijn droom is de opkomende koffiecultuur tot bloei te brengen. De basis van kwaliteitskoffie is een goede relatie met de koffieboer. Als je je koffiebonen direct inkoopt bij hem, kun je precies uitleggen wat voor koffie je wil. Dan leert de boer ook weer te houden van zijn product. Plus, het scheelt tussenhandel. Het lijkt me fantastisch als er in Nairobi koffiebars komen waar de koffiebonen onder het toeziend oog van de klanten gebrand worden.”

Lees meer
LiveBuild

LiveBuild inspireert en ondersteunt mensen in Nederland en Kameroen om te werken aan hun eigen (leef)omgeving en van dat van een ander. Dat doen we door kleinschalige projecten te initiëren die zich richten op water, koffie en cacao. We werken samen met vrijwilligers, lokale organisaties en gemeenschappen die vanuit zelf opgerichte bedrijven de regie voeren in deze projecten.

Lees meer
Ikigai

Ikigai Coffee staat voor meer transparantie en verbetering van communicatie tussen de schakels binnen de coffee value chain. Door dit aan te pakken en te verbeteren profiteert iedereen, van koffieboer tot eindgebruiker. We stimuleren koffieboeren zich als ondernemers te ontwikkelen en betalen ze écht een eerlijke prijs voor hun product. De klant krijgt een betere koffie, waar met meer zorg, aandacht en kennis aan is gewerkt. Dat proef je direct. We gunnen iedereen deze koffie!

Lees meer
HOLTBAR

HOLTBAR is afgeleid van ‘holdbar’ wat in het Deens en Noors duurzaam betekent. De verandering van de ‘d’ naar de ‘t’ is een knipoog naar de achternaam van Jacobien Mansholt, de eigenaresse. Wij serveren bewust EARTH coffee bij HOLTBAR concept store, omdat we het belangrijk vinden om op elke mogelijke manier bij te kunnen dragen aan een betere wereld. Wij vinden het een vanzelfsprekendheid dat als je hier een keuze in hebt, je kiest voor een product waar een goed en eerlijk verhaal achter zit. Uiteraard vinden wij, en vele klanten, de koffie erg lekker, dus op deze manier een win-win voor iedereen!

Lees meer
Zwartekoffie

Bij Zwartekoffie werken we alleen met koffieboeren die ze persoonlijk kennen, omdat we een langdurige relatie met hen willen aangaan om ze echt vooruit te kunnen helpen. De onderkant van de koffieketen wordt vaak vergeten. Denk aan seizoenarbeiders, koffieplukkers en de wat minder georganiseerde boeren. Dit is een groep mensen die bijna niks betaald krijgen, maar wel hun hele ziel en zaligheid in de koffie stoppen. Zij profiteren vaak niet van stijgende koffieprijzen of keurmerken. Daarom is #WAKEcUPCALL zo belangrijk, omdat we ons moeten realiseren dat het geld dat wij betalen voor koffie meestal niet terecht komt bij de zwaksten in de keten.

Doordat we een persoonlijke relatie aangaan hebben we de hele keten in eigen hand; we weten we precies wie wanneer en waarom aan onze koffie zit. Van koffie plukken, tot wassen, verschepen en branden, we kennen iedereen in de keten persoonlijk. Zo houden we alle geldstromen transparant en krijgt iedereen waar hij of zij recht op heeft.

Lees meer
BeanBrothers

Bij BeanBrothers zien ze hun koffieboeren als koffiebroer. Juist, je snapt ‘m al! Ze reizen de wereld over om samen met de b(r)oeren écht goede koffie te maken. Goed voor de boeren en nog beter qua smaak. Zo streven de Beanbrothers naar écht goede koffie. Niet alleen qua smaak van de koffie, maar ook qua smaak die de koffieboeren er aan over houden. Of zoals ze zeggen bij Beanbrothers: “We roast our coffee, not our farmers.”

Lees meer
The Coffee Quest

The Coffee Quest staat in direct in contact met de koffieboer en alle schakels van de keten. Van eindeloze whatsapp-gesprekken over de oogst, tot bezoeken aan de boer in land van herkomst. Een goede samenwerking staat aan de basis Duurzaamheid en Kwaliteit. Ons vertrouwen in de relatie op lange termijn zorgt voor blijvend mooie koffies van de producent. Elk seizoen spreken we koffieproducenten die aangeven dat er buiten ons vaak weinig andere opties bestaan om hun koffie voor een goede prijs te verkopen. Het besef van de hoeveelheid handen die nodig zijn om koffiebonen te produceren, staat aan de basis voor vraag naar duurzame koffie. Alleen samen maken we het verschil – Friso Spoor

Lees meer
Back to Black

De groene bonen die wij bij Back to Black inkopen zijn Arabica-bonen met ‘Specialty Grading’ en het liefst van microfarms die veel zorg dragen voor de verbouwing van hun koffie. Onze voorkeur gaat uit naar Direct Trade, waarbij we zelf contact hebben met de boer en de koffie rechtstreeks inkopen. Daarnaast hebben we met zorg een aantal transparante koffie-importeurs uitgekozen die nauw samenwerken met de koffieboeren. Zij stimuleren de boeren om duurzamer en beter te werk te gaan, bijvoorbeeld door hogere prijzen aan te bieden voor beter geproduceerde koffie. Kortom: koffie waar de boer trots op kan zijn en een eerlijke prijs voor krijgt. Bij Back to Black vinden wij het belangrijk om alle schakels in het proces zo transparant en eerlijk mogelijk te maken: van koffiebes tot kopje koffie. Wij geloven dat die manier van inkoop en verwerking van koffie, die ook door WAKEcUPCALL wordt gestimuleerd, de manier is om een duurzame toekomst te bieden aan de koffieboeren.

Lees meer
Koffiestation
Koffiestation is een microbranderij in Groningen. Zwagers Emiel Driesten en Douwe Stelpstra zijn de oprichters. Douwe houdt zich bezig met de kwaliteit en het branden. We werken met oogsten van plantages, regelmatig van één regio, maar vaak ook van één specifieke plantage of zelf één lot van een plantage. Dat een koffieboon, die afkomstig is van zo’n klein gebied tegelijkertijd gebalanceerd en uitgesproken is zegt zoveel over de kwaliteit en dus de kennis en gedrevenheid van de boeren en plukkers. Een koffieboon van zo’n hoge kwaliteit hoeft volgens onze mening niet gemelangeerd te worden. Onze enige taak is het zo goed mogelijk naar voren laten komen van de eigenschappen van de boon. Het brandprofiel wat met die gedachte van daar uit naar voren komt is heilig en wordt nauwlettend bij elke branding in de gaten gehouden. We zijn trots op deze kwaliteit en dus op de afkomst dat we onze onze koffie alleen betitelen met de naam van de afkomst.
Lees meer
Dagger Coffee

Bij alles wat in de Dagger coffee bar gebeurt zijn we nieuwsgierig naar de herkomst en of we met volle overtuiging achter het product kunnen staan. Onze liefde gaat het meest uit naar koffie, we kunnen daarom altijd vertellen waar de koffie vandaan komt, wie het geproduceerd heeft en welke prijs de boer hiervoor heeft gekregen. Wij zijn de uiteindelijke schakel tussen de koffiedrinker en de boer. Wij vertellen graag het harde werk die de boer heeft geleverd, voor de koffie die we serveren. Deze verhalen vertellen we ook voor groter publiek tijdens bijvoorbeeld barista kampioenschappen.

Lees meer
30ML

30ml is een specialty coffee bar en koffiebranderij, wij maken elke dag mensen blij met een heerlijk en als het even kan eerlijk kopje koffie. Wij kopen onze groene koffie dan ook graag direct bij de bron in, zodat wij weten waar onze boontjes vandaan komen en wat de kwaliteit is. Hier betalen we een eerlijke prijs voor, zodat de mensen in het land waar de koffie groeit ook een goede toekomst kunnen opbouwen. Een eerlijke prijs voor een mooi product vinden wij niet meer dan logisch. De boer heeft dan ook weer mogelijkheden om te investeren in zijn product, wat ons natuurlijk ook weer ten goede komt. Dan is de cirkel weer rond.

Lees meer
Thuis aan de Amstel

Wij vinden het belangrijk dat de waardering terecht komt bij de producent van een product. Daarom kiest tHUIS aan de AMSTEL voor eerlijke producten. Catch koffie maakt vervolgens met veel passie de lekkerste koffie van de beste koffiebonen.

Lees meer
Café Velvet

Café Velvet staat voor authentieke Colombiaanse kwaliteitskoffie met een Belgisch accent. Naast een specialty koffiebar in Brussel, heeft Café Velvet een gelijkaardige koffiebar in Medellín, de tweede grootste stad van Colombia, waar het bedrijfje in 2014 werd opgericht. Vet he? Een initiatief als Wake Cup Call ondersteunen ze graag, omdat het aansluit bij datgene waar ze zelf ook voor staan: directe en eerlijke handel van kwaliteitskoffie met aandacht voor de oorsprong van diezelfde bonen en met oog voor de personen achter dit product. Ze doen er dan ook alles aan om meer respect te vragen voor de koffieboeren die dag na dag in ongelofelijk zware omstandigheden de heerlijke koffie blijven verbouwen waar wij op het gemak onze dag mee kunnen beginnen.

Bij Café Velvet wordt enkel gewerkt met de beste koffiebonen van lokale koffieboeren die ze bovendien ook allemaal persoonlijk kennen. Dat veel Colombiaanse koffieboeren bovendien regelmatig staaltjes van hun product naar onze koffiebar brengen is natuurlijk een extra plus. Daarnaast staat interculturele dialoog centraal binnen de bedrijfscultuur en sturen ze regelmatig Belgische teamleden naar Colombia of omgekeerd om de uitwisseling van kennis te kunnen bevorderen.

Lees meer